Gratis verzending binnen Nederland | 30 dagen geld-terug-garantie

Pijn tijdens het thuiswerken? 8 tips voor de beste zithouding

Je zou het misschien niet verwachten, maar wij moedigen mensen aan om zo min mogelijk te zitten. Ons lichaam is namelijk gemaakt om te bewegen en niet om te zitten. Toch moeten we voor ons werk vaak zitten achter een computer en als je dan toch zit, zorg er dan wel voor dat je jouw houding optimaliseert. Zo kun je de kans op lichaamsklachten minimaliseren en pijn in je heupen, rug, nek en schouders voorkomen, zodat je ook lekker kunt bewegen.
Wil jij jouw zithouding optimaliseren, dan zit je hier goed!

8 tips voor de beste zithouding

 

8 tips voor een optimale houding achter de computer:

 

1. Begin met een goede stoel

Zorg ervoor dat je een stoel hebt waarin je comfortabel kunt zitten. Ga goed achter in de stoel zitten, met je rug recht. Houd een vuist ruimte tussen de rand van de stoel en je knieholtes. Wanneer de rugleuning onderin een bolling heeft, zorg er dan voor dat deze bolling net boven je broekriem de steun geeft. Wanneer je stoel dit niet heeft, dan kun je er eventueel zelf een creëren door een kussen of opgerolde handdoek te gebruiken.

 

2. Stel de hoogte van je stoel in

Een goede zithouding betekent dat je met beide voeten plat op de grond zit en dat de hoek tussen je heupen en bovenbenen ongeveer 100 graden is. Wanneer je stoel te hoog is en je niet goed met je voeten bij de grond komt, kun je na een tijdje vervelende rug- en heupklachten krijgen. Voetje van de vloer spelen is leuk om te doen in de pauzes, maar dat doe je dus niet tijdens het werken. Heb je geen stoel die in hoogte verstelbaar is en zit je niet met jouw voeten plat op de grond? Dan kunnen onze voetensteunen je helpen om alsnog een goede zithouding aan te nemen.

 

3. Houd je hoofd recht en zet je beeldscherm op ooghoogte

Mensen hebben vaak de neiging om hun nek en hoofd te veel naar voren te laten zakken, vooral als ze hun beeldscherm te laag hebben. Om te voorkomen dat je een zogenoemde 'nerd neck' krijgt, is het daarom belangrijk om je beeldscherm op ooghoogte te zetten zodat je je hoofd en nek recht kunt houden. Om je beeldscherm op ooghoogte te krijgen, kun je een desktopstandaard, laptopstandaard of gewoon een doos of stapel boeken gebruiken. Wanneer je op een laptop werkt, raden we je aan om een los toetsenbord en muis te gebruiken zodat je de laptop op de juiste hoogte kunt zetten zonder je armen omhoog te hoeven doen om te kunnen typen (zie tip 4 & 5). Het beeldscherm zet je op ongeveer een armlengte afstand van je gezicht.

 

4. Stel je bureau/tafel in op de juiste hoogte

Wanner je rechtop zit hoort het tafelblad op ellebooghoogte te zijn. Dit voorkomt dat je je schouders optrekt en mogelijk schouderblessures oploopt. Wanneer je tafel niet verstelbaar is in hoogte, kun je iets onder de tafelpoten plaatsen om de tafel te verhogen. Als de tafel te hoog is, kun je jouw stoel hoger zetten of op een kussen gaan zitten om jezelf ten opzichte van de tafel te verhogen.

 

5. De juiste houding van je armen

Als het goed is heb je nu een hoek van 90 graden tussen je onder- en bovenarmen. Stel indien mogelijk de armsteunen in, zodat je jouw onderarmen kunt laten steunen op je armsteunen en het tafelblad. Zet je toetsenbord iets van de rand af zodat je polsen op de tafelrand rusten.

 

6. Span je buikspieren aan

Door je buikspieren aan te spannen zit jij niet met een bolle bovenrug. Dit zorgt ervoor dat de druk op de tussenwervelschijven gelijkmatig verdeeld blijft. Je kunt ook op een yoga bal gaan zitten of een stoel zonder rugleuning. Hierdoor moet je vanzelf je core aanspannen, wat dus ook nog eens een hele goede oefening is om je core te versterken. 

 

7. Doe oefeningen om je houding te verbeteren en je core te versterken

Om een correcte houding vol te houden en te voorkomen dat je een kromme rug, nek of schouders krijgt, kun je oefeningen doen om je core te versterken. Op internet zijn talloze oefeningen te vinden die je kunt doen om je postuur te verbeteren. Probeer er een aantal uit en laat ons weten welke jij het leukste vind. Onze favoriete is de superman.
Sommige oefeningen kun je zelfs aan je bureau doen. Je kunt bijvoorbeeld je nek en schouders soepel houden door afwisselend over je rechter- en linkerschouder te kijken of even met je hoofd of schouders te rollen.

 

8. Blijf er niet bij zitten.

Het beste zou zijn om een zit-sta bureau te nemen, zodat je zitten en staan kunt afwisselen. Ook als je die optie niet hebt en je voor je werk de hele dag aan een bureau moet zitten, sta dan toch elke 30 minuten even op. Haal wat water, ren de trap op en af, doe wat squats, rek je even uit of doe wat oefeningen (zie tip 7) zodat je lichaam weer even in beweging komt. Dit is in het begin misschien onwennig en we snappen dat je een hoop te doen hebt, maar wanneer je dit doet, zul je merken dat je energie omhoog gaat en je je niet alleen fitter voelt, maar ook meer gedaan krijgt op een dag!

 

 

 

POPULAIRST BIJ THUISWERKERS:

 

Blue Lion Ergonomische Voetensteun

    

 

1 reactie

  • Ronald

    Ik kon niet goed met de voeten bij de grond en zat hierdoor niet lekker in de stoel. Kreeg daar ook rugklachten door. Ik miste een fijne voetensteun en een warme ondergrond waarop de voeten zouden kunnen steunen.
    Nu gebruik ik mijn voetensteun onder mij buro tijdens het werk, het verhoogd het zitcomfort, mijn rugklachten nemen af en is bovendien lekker warm. bedankt voor de tips

Laat een reactie achter

Onverslaanbaar in prijs/kwaliteit

Gratis verzending binnen Nederland

30 dagen geld-terug-garantie

Aangeraden door gezondheidsexperts