Gratis verzending binnen Nederland | 30 dagen geld-terug-garantie

Stage bij de Koninklijke Landmacht

Ik ben altijd al gefascineerd geweest door het werk van militairen bij Defensie en toen ik afgelopen jaar moest afstuderen, was er maar één organisatie waar ik mijn afstudeeropdracht wilde gaan doen. Het heeft veel moeite gekost, maar vele afwijzingen verder is het mij gelukt om stage te mogen lopen bij 13 Lichte Brigade van de Koninklijke Landmacht. In Oirschot heb ik aan mijn afstudeeropdracht gewerkt en ik heb hier enorm veel van geleerd, zowel op professioneel als persoonlijk gebied. In deze blog wil ik vooral mijn meest waardevolle inzichten delen die ook voor jou van waarde kunnen zijn, zodat jij ze kunt toepassen in jouw leven. Dit zal een langere blogpost worden omdat ik de lessen zo goed mogelijk wil uitleggen.

 

Planning en structuur

Al vroeg in mijn stageperiode leerde ik hoe belangrijk structuur en regelmaat is. Het werken volgens een gestructureerde planning zorgt ervoor dat je voorbereid bent, dat je weet wat je moet doen en dat je minder snel afgeleid raakt. Als je overzichtelijk werkt, je spullen ordent en opruimt zodat je alles weet te vinden, zul je niet alleen tijd besparen, maar het geeft je ook rust omdat je niet altijd hoeft te zoeken. Ook als je een goed idee krijgt of wanneer iemand je feedback of een goede tip geeft: Schrijf deze op. Maak notities en orden deze ook voor jezelf zodat je het later terug kunt vinden en het beter onthoudt.
Natuurlijk kun je niet alles controleren, maar ik heb gemerkt dat wanneer ik controle neem over het begin en het eind van de dag, Ik ook het gevoel heb dat ik meer controle heb over de rest van de dag. Een aantal dingen die ik dagelijks doe, die mij hierbij helpen zijn:

Ochtend: 

  • Vroeg opstaan en meteen uit bed springen (letterlijk) zonder te snoozen; 
  • Ik maak mijn bed op alsof er een koning moet slapen;
  • Water drinken;
  • Een koude douche nemen;
  • Iets actiefs (yoga, burpees, pull-ups);
  • Ik kijk niet op mijn telefoon voordat ik dit gedaan heb.

Avond:

  • Mijn eten klaarmaken en mijn tas inpakken voor de volgende dag;
  • Mijn kleren kleren klaar leggen voor de volgende dag;
  • Reflecteren: Ik schrijf elke avond op wat die dag goed ging, wat ik die dag geleerd heb en wat ik de volgende dag moet herhalen of beter moet doen;
  • Ik schrijf elke dag minimaal 3 dingen op die ik de volgende dag gedaan wil hebben en maak een planning;
  • Rek- en strekoefeningen. 

 Wanneer je een planning maakt, houdt er dan ook rekening mee dat taken vaak langer duren dan je denkt en plan ook ruimte in voor zaken die tussendoor kunnen komen zodat je flexibel bent.

 

Doen is het nieuwe denken

Dit lijkt misschien een beetje tegenstrijdig met mijn vorige punt, maar lees even verder en dan hoop ik dat het logisch klinkt. Plannen en helder nadenken zijn zeer belangrijk. Je moet eerst weten waar je heen wilt, maar je moet ook weer niet te lang ergens over nadenken en alles tot in detail willen inplannen want het loopt niet altijd zoals je wilt. Er kunnen altijd onverwachtse dingen tussendoor komen en als je daar geen rekening mee houdt, ligt meteen je hele planning door de war en is al je tijd plannen verspilde tijd geweest. Deze fout heb ik vaak moeten maken voordat ik de les geleerd had. Weet waar je heen wilt, maak een plan en neem gewoon de eerste stap. 

''Haast je wanneer je tijd hebt, dan heb je tijd wanneer je moet haasten''
-
Overste Wouters

Prioriteren en uitvoeren
Wanneer ik het gevoel had dat er te veel dingen waren die ik moest doen en daardoor even niet meer wist waar ik moest beginnen, dan hielp het mij om een lijst te maken en alles op te schrijven wat ik moest doen. Daarna ging ik kijken: ''Wat is nu op dit moment het belangrijkste?'' Dan prioriteerde ik de drie belangrijkste taken en voerde ik die één voor één uit. Zo creëer je helderheid.
Blijf bij de basis en laat je niet afleiden door druk bezig te zijn met randzaken, maar focus op wat het belangrijkste is en houdt het simpel. Realiseer je ook dat als je iets nieuws wilt, je ook vaak iets anders moet laten vallen. Je hebt 24 uur in een dag. Meer krijg je niet, maar je kunt deze tijd wel anders indelen. 

 

Willen = kunnen

Als je iets maar graag genoeg wilt, dan zal het lukken. Doorzettingsvermogen wint het namelijk altijd van mislukking want je stopt niet totdat het gelukt is. Als je iets wilt, doe het dan en maak het niet moeilijker dan het is. Als je sterker wilt worden, train zwaarder en wordt sterker. Als je slimmer wilt worden, leer van mensen die slimmer zijn dan jij. Als iemand anders iets kan, kun jij het ook, maar je moet er wel hard voor werken. Denk niet teveel na en neem gewoon actie. 

Het maakt ook niet uit als je er langer over doet dan anderen. Ik merkte dat ik er vaak langer over deed en harder moest werken om iets te bereiken dan anderen en eerst had ik dan soms het gevoel dat er iets mis was met mij. Maar eigenlijk maakt dat niet uit en nu ben ik er zelfs trots op. Het betekent niet dat je faalt of dat je slechter bent. Je hebt misschien meer tijd nodig en je moet er misschien harder voor werken dan anderen, maar zolang je dat doet, zul je er komen. Dat het niet gemakkelijk gaat, maakt jou alleen maar sterker. Misschien heb je niet de vaardigheden of het 'natuurlijke talent' dat anderen hebben, maar mindset, karakter, discipline en doorzettingsvermogen zijn belangrijker dan vaardigheden. Met de juiste mindset kun je vaardigheden aanleren.

Improviseren, aanpassen en overwinnen
begin met wat je hebt, neem actie, maak fouten, leer ervan en pas je strategie aan.

 

Zelfvertrouwen

In de afrondingsfase van mijn stageperiode realiseerde ik mij dat ik het afgelopen half jaar enorm gegroeid ben in mijn zelfvertrouwen. Wanneer anderen mij lieten weten dat ze niet geloofde dat ik het nog zou halen (twee weken voor de deadline), dan vertelde ik ze gewoon dat ik het wel geloofde en liet ik me er verder niet door beïnvloeden. ''Dan kennen ze mij nog niet en ze weten niet wat ik bereid ben te doen om het toch voor elkaar te krijgen'' dacht ik toen. Het is niet zo dat ik geen waarde hecht aan meningen van anderen, want feedback is altijd waardevol, maar ik heb geen goedkeuring nodig van anderen om iets te doen waar ik in geloof. Als ze het niet met mij eens zijn, accepteer ik dat, maar ga ik wel gewoon verder en laat ik het me niet tegenhouden. 
Probeer minder waarde te hechten aan wat andere mensen vinden van jou en van wat je doet en hecht meer waarde aan wat jij van jezelf vindt. Stop met het zoeken naar complimentjes, waardering en erkenning want je zult het niet altijd krijgen. Pas jezelf niet aan om andere mensen tevreden te stellen als je er zelf niet achter staat.
Ik ben Jim Jansen. Take it or leave it.

De voornaamste redenen dat mijn zelfvertrouwen zo gegroeid is, is denk ik omdat ik mezelf elke dag in oncomfortabele situaties plaats (fysiek en/of mentaal). Ik zoek niet naar de makkelijkste weg, maar neem vaak juist de moeilijkste weg en maak duidelijke afspraken met mezelf die ik met veel discipline (zelfdiscipline) nakom. Er is namelijk een groot verschil tussen discipline en zelfdiscipline. Je kunt heel gedisciplineerd zijn in het naleven van regels en het opvolgen van orders, maar het belangrijkste is dat je discipline kunt opbrengen voor je eigen regels, wanneer er niemand is die het ziet. Dit zal je zelfvertrouwen enorm verhogen, want je weet dat je jezelf kunt vertrouwen.
Eerlijkheid tegenover anderen, maar vooral tegen jezelf is hierbij heel belangrijk. Kom de afspraken na die je (met jezelf) maakt. Als jij je woord niet nakomt, hoe kun jij jezelf dan vertrouwen? En als jij jezelf niet vertrouwt, waarom zouden anderen jou dan wel vertrouwen?

 

Mindset
Wanneer je je mindset ergens naar zet en je vastbesloten bent dat je het gaat doen, verdwijnt alle twijfel en onzekerheid en maakt het plaats voor focus en (zelf)vertrouwen omdat je weet dat je het gaat doen ongeacht wat er gebeurt.
Een aantal mentale trucjes die jouw zelfvertrouwen kunnen vergroten zijn:

  • Denk niet ''Ik zou dit wel willen, maar kan ik dat wel?'' Maak de beslissing: ''Ik ga dit doen!''
  • Als je niet gelooft dat iets zal lukken, denk dan: ''Wat als het wél lukt? Als ik het wel zou kunnen, hoe zou ik het dan doen?'' Je moet open minded zijn voor de mogelijkheid dat je het kunt.
  • Laat anderen niet bepalen wat jouw vermogens zijn. Anderen zullen je vaak dingen zeggen als ''Dat lukt niet, dat is te veel, dat is te lastig, dat is niet realistisch''. Wees jezelf er dan van bewust dat dit hun eigen beperkingen zijn en niet die van jou. Laat niemand je vertellen wat je moet voelen, wat je wel en wat je niet kunt bereiken. Zoek het uit voor jezelf. Alleen jij kunt bepalen waartoe jij in staat bent.
  • Bedenk uitdagingen voor jezelf door jezelf in oncomfortabele situaties te plaatsen. Als je jezelf kunt herinneren aan alle tijden dat je moeilijke dingen hebt doorstaan, geeft dat je meer zelfvertrouwen dat je het volgende obstakel ook aan kunt.
  • Stop niet wanneer je moe bent, of geen zin meer hebt, maar stop pas wanneer je klaar bent.
  • Wees constant op zoek naar groei en neem kritiek niet persoonlijk, maar zie het als feedback om beter te worden.

 Discipline = vrijheid
Discipline staat gelijk aan vrijheid. Dat klinkt misschien raar, maar ik geloof hier in. Je moet discipline hebben om op korte termijn offers te brengen voor lange termijn succes en geluk (wat jouw definities voor succes en geluk ook zijn). Als je financieel vrij wilt zijn, zul je eerst de discipline moeten hebben om veel geld te verdienen. Om te kunnen genieten van een vakantie, moet je eerst gewerkt hebben. Als je in het weekend de vrijheid wilt hebben om lekker een biertje te drinken en te kunnen eten wat je wilt zonder dat je dik wordt, zul je ook de discipline moeten hebben om de rest van de week gezonder te eten en regelmatig te sporten en bewegen. Alles is geven en nemen, maar je moet eerst geven. Om doelen te bereiken moet je offers brengen en hoe groter je doel, hoe groter het offer.

Train as you fight
Dit is een van de welbekende kreten binnen Defensie. Soldaten trainen alsof ze in echte oorlogssituaties zijn, zodat je goed voorbereid zijn wanneer ze in zo'n situatie belanden. De enige manier om de teams en individuele soldaten veilig te stellen is door hen regelmatig bloot te stellen aan deze zware situaties zodat zij weten hoe ze moeten handelen op het scherpst van de snede.
Dit kun jij ook toepassen in jouw leven. Wees klaar voor tegenslagen, want die gaan komen. Het leven is niet altijd een droomparadijs en er gebeuren soms verschrikkelijke dingen. Bereid je te allen tijde goed voor. Ik zeg niet dat je altijd negatieve verwachtingen moet hebben. Hoop op het beste, maar bereid je voor op het slechtste geval. Eerder vertelde ik al dat ik uitdagingen voor mezelf bedacht en dit is een van de redenen waarom. Door mezelf dagelijks bloot te stellen aan obstakels, pijn en oncomfortabele momenten, bereid ik mezelf voor op moeilijke dingen. Wanneer er dan moeilijke tijden komen, is het herkenbaar en niet nieuw voor mij waardoor ik veel rustiger blijf en niet in de stress schiet. Daarnaast zorgt het er ook voor dat ik extra geniet van de goede momenten, de goede mensen en leuke gebeurtenissen.

Verwacht geen perfectie
Verwacht dus ook niet altijd dat alles perfect zal gaan, want dat kan je alleen maar teleurstellen. Probeer moeilijke situaties ook niet te vermijden want tegenslagen en hoe je ermee omgaat bepaalt en bouwt jouw karakter. De strijd maakt de prestatie juist mooi, zonder de strijd zou het gewoon een handeling zijn maar door de pijn en moeite die je hebt moeten doorstaan, geeft het bereiken van je doel uiteindelijk veel meer voldoening.

Zie problemen als een test
Zie onverwachtse problemen als een test. Ben jij er klaar voor? Gebruik obstakels om van te leren en beter te worden, train as you fight. Train jezelf in het omgaan met onverwachte situaties en leer omgaan met onbekende dingen. Wanneer het moeilijk wordt, moet je doorgaan. Hoe je handelt in moeilijke tijden, bepaalt waar je van gemaakt bent.

  

Nooit over iemand oordelen voordat je diegene leert kennen

Dit was een van mijn grootste inzichten die ik over mezelf heb gekregen tijdens mijn verblijf op de kazerne in Oirschot. Ik was een stagiair en dus gewoon een burger tussen de militairen. Soms kwam ik andere militairen tegen die een beetje boos of stoer keken, bijvoorbeeld tijdens het sporten, in de eetzaal of als ik over de kazerne liep. Ik had dan al gauw oordelen over diegene en dacht dingen als: ''Die ziet er niet echt vriendelijk uit'', ''hem kan ik maar beter met rust laten'' of ''hij vind zichzelf wel erg stoer volgens mij''. Wanneer ik hem dan aansprak en een gesprek met hem had, dan bleek dat hij echt enorm vriendelijk was en het was net alsof we beste vrienden waren. Toen realiseerde ik me dat hij waarschijnlijk precies hetzelfde vooroordeel over mij had totdat we elkaar spraken. Dit heb ik tijdens mijn tijd op de kazerne meerdere keren gehad en de les die ik hieruit heb geleerd is dat je nooit iemand moet beoordelen op zijn uiterlijk of om wat hij doet, zonder hem of haar te leren kennen. Een aantal tips om je hierbij te helpen zijn:

  • Probeer jezelf uit je eigen situatie te plaatsen;
  • Niet oordelen, maar bestuderen: waarom doet deze persoon wat hij doet?
  • Schrijf iemand niet af om iets waar je het niet mee eens bent. Zet je ego aan de kant en luister; probeer hem/haar te begrijpen;
  • Zet je eigen overtuigingen aan de kant en probeer de situatie vanuit een ander perspectief te bekijken;
  • Focus niet op verschillen, maar op overeenkomsten. Zoek waar jullie het over eens zijn en bouw daarop voort;
  • Leer wat nuttig is, want je kunt van iedereen iets leren. Zelfs van de slechtste crimineel (bijvoorbeeld hoe je niet wilt zijn). 

 

Communicatie

Over communicatie kun je genoeg boeken lezen en ik raad je zeker aan om dat te doen, maar pas het vooral toe als je het gelezen hebt. De belangrijkste dingen die ik tijdens mijn stage heb geleerd op gebied van communicatie zijn:

  • Luister meer dan je praat en stel goede vragen;
  • wees eerlijk, maar wel tactvol. Eerlijkheid is geen excuus om bot te zijn;
  • Blijf altijd respectvol naar de ander en geef alleen oprechte waardering;
  • Geef je fouten toe voordat iemand anders erover kan beginnen;
  • Neem niet zomaar alles aan, wees kritisch van wie je informatie aanneemt (heeft die persoon expertise op dat gebied?); 
  • Neem jezelf op tijdens gesprekken en wees kritisch wanneer je jezelf terugluistert: ben ik duidelijk? Gebruik ik veel stopwoorden? Zeg ik vaak ''uuh''? Bewustwording is de eerste stap voor verbetering;
  • Wanneer je het moeilijk vindt om een gesprek te starten met een onbekende, doe het gewoon vaker. Het wordt vanzelf makkelijker.
  • Het is oké om hulp te vragen als je ergens zelf niet uitkomt. Blijf niet koppig doorgaan op dezelfde manier als het niet lukt en er anderen zijn die jou kunnen helpen. Denk wel eerst zelf goed na en formuleer een duidelijke concrete vraag.

  

 Kleine stapjes, grote resultaten

Als je net zoals ik ben, dan stel je grote doelen, wil je soms alles tegelijk gaan doen en vind je dat je veel grotere stappen moet maken. Door grote doelen en hoge eisen aan jezelf te stellen, ben je vaak gedreven en ambitieus, wat goede eigenschappen zijn, maar wanneer je alleen maar bezig bent met het eindresultaat en de weg die voor je ligt, kun je ook overweldigd raken. Focus daarom niet alleen op het eindresultaat, maar op groei, leren en beter worden. Door uitsluitend te focussen op de eerstvolgende kleine stap die ik moest nemen, merkte ik dat ik na verloop van tijd toch veel meer voor elkaar kreeg dan wanneer ik te grote stappen wilde nemen. Succes is een resultaat van vele kleine stapjes bij elkaar opgeteld. Het onderstaande plaatje zegt denk ik genoeg.

The Power of Small Steps – Park West Cleaning

 

Leer comfortabel te zijn in stilte 

Als je ambitieus bent kan het enorm lastig zijn om stil te zijn en niks te doen. Voor mij is dit zeker het geval. Ik haat het om niks te doen en rust en verveling maakt mij erg ongemakkelijk. Toch kun je niet altijd maar door rennen en moet je af en toe een moment nemen om stil te zijn en te reflecteren. Dit is tegenwoordig steeds lastiger omdat je constant prikkels hebt om je heen. Je krijgt meldingen op je telefoon, je ziet opvallende reclames en er is altijd wel iets wat je aandacht wilt. Iets wat ik heb geleerd tijdens mijn verblijf op de kazerne is dat ik prima alleen kan zijn zonder mensen om mij heen. Het is geweldig om jezelf te omringen met leuke, enthousiaste inspirerende en liefdevolle mensen, maar uiteindelijk leef jij alleen jouw eigen leven en moet je ook je eigen weg gaan. Dat betekent soms ook dat je alleen moet zijn. Probeer geen indruk te maken op anderen, maar doe het op jouw manier, werk aan jouw doel wat voor jou belangrijk is. Je hoeft niks te doen waar je niet achter staat.

Ook ben ik gaan trainen zonder muziek. Ik trainde eerst altijd met muziek en baalde er dan van als de batterij van mijn koptelefoon of mobiel leeg was. Dat maakte mij bewust van het feit dat ik blijkbaar dacht dat ik zonder muziek minder goed kon trainen. Ik merkte dat heel veel mensen altijd muziek op hadden om zichzelf op te peppen. Sinds de sportscholen destijds (i.v.m. corona) dicht waren, trainde ik elke dag buiten zonder muziek en dat doe ik nu nog steeds. Ik wil geen externe motivatie, maar ik wil mezelf kunnen motiveren. Wanneer je een zware workout doet in stilte is je interne dialoog (hoe je tegen jezelf praat) het enige wat je hoort. In de stilte, wanneer je het zwaar hebt, leer je jezelf kennen. Dit was in het begin erg oncomfortabel en ik werd me ervan bewust dat de manier waarop ik tegen mezelf praatte niet altijd zo goed was. Doordat ik me hiervan bewust werd, ben ik hier meer op gaan letten en kan ik mezelf steeds vaker herpakken wanneer ik beperkende gedachten heb (''Ik kan dit niet'', ''Ik wil niet meer'', ''Ik heb nu wel genoeg gedaan'', Ik kan wel wat eerder stoppen''). Wanneer deze gedachten in mij opkomen, dan ga ik juist een rondje extra, want dat is de mindset die ik wil hebben. 

Neem verantwoordelijkheid

Hiermee wil ik de blog graag afsluiten. verwacht niet veel van anderen. Verlaag je verwachtingen van anderen en verhoog je eigen standaard. Neem je eigen verantwoordelijkheid en als anderen iets voor je doen, zie dat dan als een bonus. Niemand doet zomaar iets voor jou tenzij je het vraagt of ze een goede reden geeft.
Wanneer je gefrustreerd raakt, dan is dat vaak een signaal dat je iets wilt dat buiten jouw controle ligt of dat je te hoge verwachtingen hebt. 
Als je tijd hebt om te klagen, heb je ook tijd om het op te lossen.
Stop dus met klagen en werk gewoon wat harder. Niemand bereikt ooit iets (groots) zonder er hard voor te werken en hoe harder je ergens voor hebt moeten werken, hoe meer voldoening het geeft.

 

Ik hoop dat je van deze blog wat hebt kunnen leren en misschien zelfs nieuwe inzichten hebt gekregen. Laat ons hieronder weten wat je van dit soort blogs vindt en wat je graag in de volgende blog wilt lezen! 

Jim
Blue Lion Lifestyle

1 reactie

  • Nigel

    ‘’Haast je wanneer je tijd hebt, dan heb je tijd wanneer je moet haasten’’
    Interessante quote, nog nooit gehoord, maar kan me er echt helemaal in vinden en geeft mooie inzichten.

Laat een reactie achter

Onverslaanbaar in prijs/kwaliteit

Gratis verzending binnen Nederland

30 dagen geld-terug-garantie

Aangeraden door gezondheidsexperts